Czy można korzystać z „dożywotniej gwarancji” na wymianę baterii w smartfonach?
Mechaniczna naprawa telefonu praktycznie zawsze wiąże się z wymianą części. Nowe podzespoły usuwając problem odświeżają nam urządzenie, które powinno posłużyć jeszcze przez dłuższy czas. Okazuje się, że nowe części przy naprawach gwarancyjnych nie są jedynym plusem. Według prawa to, co nowe dostaje nową gwarancję. Oczywiście są pewne wyjątki od tej reguły, ale standardowa gwarancja występuje dla większości przypadków, z której co ciekawe możemy korzystać nawet po jej zakończeniu.
Gwarancja producenta bardzo często mylona jest z prawnie uwarunkowaną rękojmią. Dość istotnym szczegółem jest fakt, że gwarancja to dobrowolne oświadczenie producenta i wcale nie musi być dołączana do sprzedanych produktów. Patrząc na rękojmie mamy do czynienia z zupełnie innym uprawnieniem, wyraźnie określonym i opisanym w kodeksie cywilnym. I właśnie dlatego gwarancja tak bardzo różni się od rękojmi, czasami nie oferując klientom nic konkretnego, będąc przy tym mnie atrakcyjnym rozwiązaniem. Występowanie gwarancji jest zależne tylko i wyłącznie od samego producenta lub sprzedawcy (tak – sprzedawca może być również gwarantem). Co prawda w kodeksie cywilnym znajdziemy kilka punktów dotyczących gwarancji, ale nie są one tak surowe, jak te dotyczące rękojmi.
Praktyka wielu produktów pokazuje nam, że ta zależność występowania gwarancji bardzo często jest pewnego rodzaju obowiązkiem producenta lub sprzedawcy. Wystarczy, że spojrzymy na to od strony klienta, który chcąc zakupić smartfona dowiaduje się, że nie posiada on gwarancji producenta. W takich sytuacjach zainteresowanie i potencjalna sprzedaż po prostu spada. Najwięksi producenci elektroniki (wszelako rozumianej) zdają sobie sprawę z tego, że gwarancja to bardzo ważne uprawnienie dla klienta końcowego. Co ciekawe w niektórych przypadkach z gwarancji możemy korzystać „dożywotnio” oczekując w zamian bezpłatnego wsparcia w postaci naprawy. Sprawdźmy, jakie to przypadki i o co dokładnie chodzi z „dożywotnią” gwarancją.
Gwarancja fabryczna (producenta) w kontekście prawnym
Nie wielu klientów zdaje sobie sprawę z uprawnień, jakie mu przysługują. Powodem jest oczywiście niewiedza, brak znajomości prawa oraz chęci do czytania warunków gwarancji. Jeśli oddajemy nasze urządzenie do reklamacji, warto dokładnie zapoznać się z przepisami. Sprawdzić co jest dla nas korzystniejszym rozwiązaniem: rękojmia, czy może jednak gwarancja. To bardzo ważne, ale niestety rzadko stosowane przez klientów. Korzystają z tego ludzie, którzy albo poznali już zasady reklamacji (czytając np. samouczka ze strony UOKIK) lub osobiście przerabiali reklamowanie swojego uszkodzonego towaru, poznając przy tym różne kruczki prawne.
Skupmy się jednak na gwarancji naszego urządzenia. W sytuacji, kiedy nasz telefon zostaje naprawiony w serwisie producenta (mówimy tutaj o naprawach mechanicznych z wymianą części) dostajemy z powrotem nie tylko sprawne urządzenie, ale również nową gwarancję. Tutaj bardzo ważna informacja – gwarancja jest tylko na wymienione części. Nie są to nasze redakcyjne wymysły, bowiem takie sytuacje określa prawo, a dokładnie art.581 § 1 kodeksu cywilnego.
§ 1. Jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej.
Zdajemy sobie sprawę, że powyższy zapis może nie być jasny dla wielu z Was. Spróbujemy rozłożyć go na części pierwsze, aby każdy dokładnie zrozumiał treść tego zapisu. Kupując nowe urządzenie (załóżmy, że to najnowszy Samsung Galaxy S21) dostajemy wsparcie wynikające z karty gwarancyjnej. To właśnie z karty gwarancyjnej Samsunga uzyskamy niezbędne informacje mówiące o terminach, o prawach konsumenta oraz obowiązkach gwaranta. Zgodnie z paragrafem 1 (powyższa treść) serwis Samsunga po zdiagnozowaniu i naprawie naszego urządzenia wykonuje swoje obowiązki względem osoby uprawnionej (klient końcowy) do korzystania z gwarancji. Jeśli w trakcie diagnozy okazałoby się, że urządzenie nadaje się tylko do wymiany lub można doprowadzić je do zgodności z umową poprzez istotne naprawy to termin gwarancji biegnie od nowa z chwilą wydania sprzętu do klienta (odsyłki telefonu z serwisu do klienta). Upraszczając – po wymianie telefonu w serwisie producenta otrzymujemy kolejne 2 lata (tyle deklaruje karta gwarancyjna Samsunga).
Sprawa nowej gwarancja zupełnie inaczej wygląda przy pojęciu istotnych napraw. Zapytacie dlaczego? W prawie bardzo często pojawiają się pewne terminy, które niestety nie zawsze są dokładnie określone. Mamy jedynie ogólne definicje, które można uznać za powszechnie stosowane, dopuszczane w zakresie prawa. Skupmy się na krótkiej definicji pojęcia „istotna naprawa” użytej przez Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 9 marca 1973 r., sygn. akt I CR 63/73. Kluczem do zrozumienia powyższego pojęcia jest nakład pracy włożony w naprawę/usunięcie wady. Nie można również przejść obojętnie obok samej wady, jej rodzaju oraz specyfiki naprawy. Najlepszą formą wyjaśnienia będzie przykład, który opiszemy już na wyżej wspomnianym smartfonie. Wyobraźcie sobie, że Wasz nowy telefon nie chce się włączyć. Po zdiagnozowaniu usterki serwis stwierdził, że naprawa będzie wiązać się z wymianą baterii w telefonie Samsung Galaxy S21. Po zwrocie telefonu dostajemy nie tylko sprawne urządzenie, które de facto posiada jeszcze swoją „standardową” pierwotną gwarancję. Dostajemy również telefon z nową baterią oraz nową roczną gwarancją na wymienioną część. Spytacie, dlaczego nie 2-letnią? Odpowiedź też jest nieco skomplikowana.
Wymiana baterii w telefonie Samsung Galaxy S21 ważna tylko rok?
Jak już wspomniałem wcześniej – każda gwarancja rządzi się swoimi prawami. W znaczącej większości przypadków standardowe gwarancje wynoszą 2 lata obejmując tylko i wyłącznie urządzenia, bez akcesoriów. Dla wielu producentów dodatkowe akcesoria to między innymi kabel usb, słuchawki ładowarka i niestety bateria, która kiedyś była elementem wymiennym bez potrzeby oddawania telefonu do serwisu. Niestety czasy się zmieniają, trendy narzucają pewne normy i obecnie znaczna większość telefonów ma wbudowane akumulatory, co skutkuje naprawami mechanicznymi. Nie jesteśmy już w stanie ot, tak na miejscu wymienić baterii. Taka naprawa wymaga specjalnych narzędzi i oczywiście wiedzy.
Wraz ze zmianą konstrukcji smartfonów zmieniło się również podejście producentów do okresu gwarancji na akcesorium, jakim jest bateria. Zaglądając w kartę gwarancyjną marki Samsung widzimy, że okres gwarancji na akumulatory w nowoczesnych smartfonach wynosi rok, a nie 2 lata. Dlatego od teraz musimy pamiętać, że mamy tylko rok gwarancji na wymianę baterii w telefonie Samsung Galaxy S21 bezpośrednio w serwisie producenta. Po każdej takiej naprawie dostajemy nową gwarancję na wymienioną część, a nie na cały telefon.
Czy istnieje „dożywotnia gwarancja” na naprawę telefonu po naprawie?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo trudna. Wszystko dlatego, że nowoczesne trendy zmieniają wiele. Okazuje się, że nie zawsze są zgodne z warunkami karty gwarancyjnej lub procedurami serwisowymi. Nikt nie przypuszczał, że firma taka, jak Samsung przy naprawach mechanicznych zacznie stosować podzespoły, w których mamy również pewnego rodzaju gratisy. Mówimy tutaj o wyświetlaczach. Wymiana takiej części w ramach gwarancji wiąże się nie tylko z nową gwarancją na ekran, ale również i samą baterię. Skąd to wiemy? Zerknijmy na dostępność baterii i wyświetlaczy do Samsunga na rynku. Nowe fabrycznie ekrany do Galaxy S21 posiadają już zamontowane baterie. Dzięki temu producent, usuwając defekt (fabryczny) naszego ekranu dorzuca nam nową fabrycznie baterię, na którą powinniśmy otrzymać rok gwarancji.
Nie wszystko wydaje się jednak oczywiste. Bateria połączona z ekranem jest traktowana jako część, a nie dwa osobne elementy. W tym przypadku możemy mówić nawet o 2-letnim wsparciu na wymienioną części, którą znajdziemy na liście z końcowego raportu z serwisu producenta. Dla Samsunga, jak i wielu innych producentów korzystanie przez klientów ze swoich praw może okazać się bardzo kosztowne. W szczególności, jeśli klient posiadający model Samsung Galaxy S21 tuż przed końcem gwarancji reklamuje wady, które de facto zmuszają serwis do wymiany ekranu i płyty głównej. Reklamujący telefon zyskuje odświeżonego smartfona i nową 2-letnią gwarancję na kolejne lata. Co najgorsze, żaden zapis prawny nie mówi o tym, aby uprawniony z gwarancji nie mógł korzystać z niej przy następnych awariach swojego urządzenia. Musimy również pamiętać, że zapisy prawne przez niektórych producentów mogą być zupełnie inaczej interpretowane. Nie wszystko musi wyglądać tak kolorowo, jak mogłoby się wydawać.