Czy wymiana płyty głównej zapewni nam nową gwarancję? Przepisy budzą wątpliwości

Korzystając z gwarancji producenta wiele osób zdaje się na samego gwaranta. Postępowanie w przypadku korzystania z serwisów naprawczych w znaczącej części określa prawo. Bardzo często są to również wewnętrzne zasady, które powinny być dopasowane do ogólnych przepisów. Klienci przyzwyczajeni są do szybkiej obsługi typu door to door. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że telefon po naprawie zyskuje dodatkowe uprawnienia. Warto wiedzieć, z czego nie korzystamy po wykonanych naprawach.

Gwarancja po naprawie – to nowe uprawnienia i możliwości

Wymiana urządzenia przez producenta zawsze cieszy. Klient w ramach gwarancji otrzymuje nie tylko nowy telefon, ale również dodatkową gwarancję. W Polsce zazwyczaj wynosi ona 2 lata. Większość osób korzystających z takich uprawnień ma świadomość, że nowy produkt to nowa gwarancja. Można powiedzieć, że na tym etapie wiedzą większości Kowalskich się kończy. Okazuje się jednak, że dodatkowe uprawnienia gwarancyjne można uzyskać jeszcze w inny sposób. Jak to możliwe? W tym przypadku należy zerknąć w przepisy prawne. O nowej gwarancji mówi art.581 kodeksu cywilnego. Niezwykle ważny jest pierwszy paragraf opisujący uprawnienia klienta.

§ 1. Jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej. 

Widzimy tutaj, że klient korzystający z gwarancji musi dostać nową gwarancję po wymianie telefonu. Tak mówi przepis i to jest jasne praktycznie dla wszystkich. Zupełnie inne emocje budzi druga część zdania, zaczynająca się od zdania albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej”. Czytając ten fragment widzimy, że ustawodawca wprowadził do nomenklatury nowe pojęcie: naprawa istotna. Co to jest? Prawdę mówiąc, niewiele osób wie, bo prawo nie tłumaczy czym dokładnie jest naprawa istotna. Tłumaczą to jednak sądy w swoich wyrokach. Niestety bazujemy tutaj tylko na opiniach i z niektórymi producentami będzie trzeba dyskutować w zakresie uznania swoich praw gwarancyjnych. Podczas omawiania z gwarantem interpretacji przepisu 581 k.c warto rozłożyć słowa: istotna naprawa na części pierwsze. Jak to zrobić? W bardzo prosty sposób – płyta główna, jak i wyświetlacz są istotnymi elementami każdego smartfona. Bez jednego i drugiego urządzenie nie będzie działać. Tego typu argumenty mogą być silne, co nie oznacza, że druga strona zechce dostrzec całokształt sprawy.

Wymiana płyty głównej w serwisie? Producent nie powie Ci o dodatkowej gwarancji 

Po pierwsze przepisy nie obligują producentów do tego, aby edukowali swoich klientów w zakresie dodatkowych uprawnień gwarancyjnych. Nie powinno to nikogo dziwić, ponieważ udzielanie dodatkowej gwarancji jest nie na rękę. Wiąże się to z kolejnym bezpłatnym wsparciem, a kto wie może nawet i wymianą urządzenia w odległej przyszłości. Po drugie wymiana płyty głównej niekoniecznie musi oznaczać dodatkową gwarancję na zakupione przez nas urządzenie. Jest to kwestia interpretacji przepisu lub odpowiedniego tłumaczenia, które przekona gwaranta do udzielenia nam bezpłatnej pomocy już po pierwotnym okresie gwarancji. Po trzecie wielu klientów lekceważy problemy swoich urządzeń, bojąc się o swoje dane.

Karta gwarancyjna telefonów Vivo

Rolą serwisu gwarancyjnego jest usuwanie usterek. Tego typu punkty nie muszą po zakończonej naprawie dopisywać informacji, które wynikają z przepisów. Producenci telefonów zdają sobie z tego sprawę, bojąc się również, że wydłużanie gwarancji z przepisów może zmniejszyć docelową sprzedaż swoich produktów. To kolejny czynnik, który pokazuje nam, że żaden producent nie będzie specjalnie informował klienta końcowego o nowej gwarancji po naprawie (w szczególności, jeśli jest ona istotna, co narzuca pewne działanie względem przepisów). Warto również dodać, że niektórzy producenci nie zgadzają się z twierdzeniem, jakoby wymiana płyty głównej w telefonie uruchamiała nową 2-letnią gwarancję. Najczęściej wielu klientów nie zdaje sobie sprawy, że w ogóle jest przepis zapewniający komuś dodatkowe uprawnienia po naprawie. Uświadamianie swoich klientów to strzelanie sobie w plecy, bo przepisy, mimo iż nie są jednoznaczne, to wyroki sądów (w tym najwyższego) mają bardzo ciekawe podejście do art.581 kodeksu cywilnego – oczywiście z korzystnym uzasadnieniem dla konsumentów. Mimo iż w Polsce nie mamy precedensu to warto przedkładać producentom wyroki sądów, bo są to całkiem silne argumenty.

Related Articles

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze wpisy