Jak długo serwis telefonów Xiaomi może naprawiać gwarancyjnie telefon?
Czas naprawy telefonów w serwisach komórkowych to bardzo ważna informacja dla klientów. Usunięcie awarii może wymagać trochę czasu, o którym niestety decyduje sam producent. Zdarzają się jednak sytuacje, które precyzuje polskie prawo. Na całe szczęście serwis telefonów Xiaomi nie wyróżnia się w tych sprawach za bardzo od innych producentów.
Awaria telefonu to wiele problemów. Wśród nich oprócz obawy o dane na telefonie pojawiają się różne pytania. Niektóre z nich oprócz ceny (jeśli jest usługa odpłatna) samej usługi dotyczą również czasu naprawy. Niestety na zakończenie obsługi serwisowej różnych telefonów trzeba poczekać nawet do 14 dni. I chociaż w praktyce serwis Xiaomi może wyrobić się do 4-7 dni to dla niektórych klientów i tak za dużo.
Gwarancyjny serwis musi stosować się do postanowień z karty gwarancyjnej
Jest to główny i najważniejszy dokument obrazujący obowiązki producenta. Zdarzają się jednak sytuacje, w których karta nie do końca precyzuje pewne informacje. W takich przypadkach przepisy prawa mają wyższość nad kartą gwarancyjną, ponieważ nieuregulowane sprawy powinien rozwiać kodeks cywilny. Oczywiście większość producentów stara się dodać taką informację, wskazując jednocześnie prawidłowy czas naprawy. Najczęściej (dokładnie tyle czasu ma serwis Xiaomi) wynosi on 14 dni, co w różnych kartach gwarancyjny jest swego rodzaju niepisanym standardem. Zdarzają się oczywiście wyjątki, czego przykładem jest karta gwarancyjna Vivo, w której producent dokładnie nie precyzuje czasu naprawy, a więc wynosi on 14 zgodnie z kodeksem cywilnym.
Cyfra 14 nie jest przypadkowa. Dokładnie tyle samo czasu daje klientom prawo w sytuacji, kiedy producent nie określił dokładnego czasu obsługi swoich produktów. Wielu producentów zdaje sobie z tego sprawę, jednak jednakowo przepis oraz sama informacja w karcie gwarancyjnej są raczej „martwe” w samym użytkowaniu. Nie mniej jednak pamiętajmy, że jeśli telefon zbyt długo leży w serwisie producenta to powinniśmy wyłuskać informacje z karty gwarancyjnej posługując się odpowiednimi zapisami.
Serwis Xiaomi może posługiwać się kartą producenta lub dystrybutora
To bardzo ważna informacja. Na początku swojego rozwoju marki Xiaomi w Polsce w dużej mierze za obsługę posprzedażną odpowiadał między innymi dystrybutor, który tworząc kartę gwarancyjną określał siebie mianem gwaranta. Takie działanie oczywiście jest w pełni dozwolone. Oznacza to, że jednakowo producent, dystrybutor, a nawet sprzedawca może stworzyć taką kartę odpowiadając w pełni za sprzęt. Każdy z powyższych podmiotów może wyznaczyć w dokumencie gwarancyjnym własny czas obsługi telefonów.
Niestety klienci potrafią być wybredni. Są ludzie, którzy przed zakupem telefonu mogą przeglądać taką dokumentację, ponieważ ma ona spore znaczenie. Wyobraźmy sobie zapis o możliwym czasie naprawy do 45 dni. Oczekując tak długo na telefon można naprawdę być bardzo niezadowolonym, ale skoro takie urządzenie kupiliśmy z takim zapisem to teraz musimy ten czas wytrzymać. Oczywiście serwis telefonów Xiaomi z reguły nie doprowadza do takich sytuacji, co nie zmienia jednak faktu, że to jest możliwe.
Nie każdy serwis telefonów Xiaomi będzie naprawiał telefon 14 dni
Mowa oczywiście o pogwarancyjnych punktach, które są w stanie wykonać swoją usługę nawet w 2 – 3 godziny. Ta odpłatna forma naprawy jest nie tylko możliwa, ale również pomocna w sytuacji uszkodzenia samej szybki wyświetlacza. Karta gwarancyjna Xiaomi, jak i każdego innego producenta niestety wyklucza jakiekolwiek wymiany samej szybki. Naprawa może odbyć się tylko poprzez wymianę całego wyświetlacza. Najważniejsze jednak, że klient w takim serwisie Xiaomi nie będzie musiał czekać 14 dni.
Najczęstszą sytuacją wydłużającą czas ewentualnej naprawy jest oczywiście brak części. Dotyczy to zarówno firmy prowadzącej serwis telefonów Xiaomi, jak i gwarancyjnego punktu napraw. O ile w tym pierwszym przypadku przedsiębiorcy starają się od razu zamówić części lub poinformować klienta jeszcze przed oddaniem sprzętu do naprawy (np. bezpośrednio w punkcie) to w przypadku serwisu gwarancyjnego firma wynajęta do wykonywania usług gwarancyjnych nie ma wpływu na termin dostaw części od producenta. Właśnie dlatego te 14 dni jest większym zagrożeniem dla gwarancyjnych punktów, niż dla mniejszych komisów.